IMG_2490
29.diena – Būt spēcīgam (Sthira)
28/10/2017
IMG_2496
30.diena – Meklējot patvērumu Dievišķā pajumtē
29/10/2017

28.diena – šķēršļi (Arishadvargas)

IMG_2447

Jogas praktiķi reizēm var justies kā iesprūduši nebeidzamu ciešanu ciklā. Sākot ar fiziskām sāpēm līdz emocionālai frustrācijai un garīgam izmisumam. Garīgais ceļš nebūt nav bez bedrēm un nepareiziem pagriezieniem.  Pirmais solis, lai atrastu izeju ir apzināties, ka esi nokļuvis slazdā.   Jogas filozofija izceļ šķēršļus gaismā, tāpēc tikai apzinoties savus izaicinājumus un kārdinājumus, mēs varam izvairīties no tiem. Šodienas tēma ir šķēršļi.  Katrs jogotājs ar tiem sastapsies, tāpēc šķēršļu atpazīšana jau ir puse no uzvaras.

Saskaņā ar Patandžali eksistē 11 šķēršļi (Antarayah), 5 nelaimes (Kleshas), 5 vritti un daudzas Samskāras un citi fiziskie papildinājumi šķēršļiem.  Tiek runāts par briesmām, ko dēvē par 6 garīgās prakses ienaidniekiem, kas apņem sirdi. Tos reizēm dēvē arī par 6 kaislībām un tos prezentē kā pretējus faktorus, kas attur joga prātu no nepieķeršanās stāvokļa.  Šie seši ienaidnieki ir zināmi kā arishadvargas un bieži vien tos uzskata par galvenajiem šķēršļiem jogas ceļā. Arishadvargas ir iekāre (kama), dusmas (krodha), mantkārība (lobha), pieķeršanās (moha), lepnums (mada) un greizsirdība (matsarya). Papildus šiem Patandžali izveido sarakstu ar 14 šķēršļiem – 9 antarayahs un 5 klešas.

9 antarayahs ir slimība (vyadhi), trulums (styana), šaubas (samsaya), nolaidība (pramada), slinkums (alasaya), juteklīga bauda (avirati), maldīga uztvere (bhranti darshana), izgāšanās sasniegt stabilu pamatu (alabhabhumikatva) un recidīvisms (anavasthitatvani).

Piecas klešas ir neziņa (avidya), ego (asmita), pieķeršanās baudai (raga), izvairīšanās no sāpēm (dvesha) un bailes no nāves (abhivesha). Šķēršļu saraksts patiesībā ir perfekts raksturojums tam, ko nozīmē būt cilvēkam.  Tikai sastopoties ar šīm destruktīvajām tendencēm, jogs varēs sasniegt savu sirdi.

Divi vispopulārākie šķēršļi jogas praksē ir lepnums un greizsirdība.

Reizēm mēs esam pārāk lepni atzīt, ka esam kļūdījušies, lai palūgtu piedošanu vai izskatītos pēc muļķiem. Ir svarīgi saprast, ka spēja nostāvēt uz galvas nav rādītājs garīgai izaugsmei vai pierādījums tam, ka tu esi labāks par citiem.  Būt stipram nenozīmē to, cik daudz tu vari izdarīt ar savu fizisko ķermeni, bet to, cik daudz tu esi gatavs atvērt savu sirdi.   Lepnumam ir spēja iznīcināt visu tavu laimi vienā mirklī.  Pirmais solis ceļā uz lepnuma iznīcināšanu ir atzīst, ka tev nav visas atbildes un tev ir nepieciešams skolotājs.  Robeža starp veselīgu pašapziņu un uzpūstu ego ir ļoti,  ļoti trausla.  Nevienam nerūp galvas stājas, ja tu neesi labs cilvēks. Tieši atvērta sirds, laipnība un pazemība ir tas, kam ir nozīme.

Greizsirdība ir gara slimība, kas rodas no zema pašvērtējuma.  Patstāvīgi fokusējoties uz savām vājajām vietām vai to, kas tev trūkst ir uz sevis vērsta negatīva darbība, kas nāk no zema pašvērtējuma. Bieži vien aizejot uz jogas nodarbību un ieraugot, cik labi pozas spēj pildīt citi, mēs esam greizsirdīgi un nelaimīgi, mūsos rodas vēlmes sacensties un pārspēt citus.  Tas traucē mums radīt draudzīgas attiecības un traucē iedziļināties praksē. Jogas mērķis nav sacensība vai fiziskie sasniegumi, jogas mērķis ir darbs ar prātu.

MĀJAS DARBS:

Nes prieku pasaulei.  Uzsmaidi cilvēkiem. Pastāsti kādu joku un pamejaties kopīgi. Padalies ar to, kas rada tev prieku.  Pagriez negatīvismu uz otru pusi, velti lūgšanu vai prieku kādam pret kuru tu izjūti greizsirdību.  Ir labi sust, cik grūti ir novēlēt prieku kādam, ja šis cilvēks tev nepatīk. Taču mierpilnu domu veltīšana citiem tikai vairo labo šajā pasaulē. Dalies priekā ar citiem un tas vairosies ap tevi.

Personalizē šķēršļus. Sastādi sarakstu ar šķēršļiem, kurus tu esi sastapis sava ceļā, kā arī atrodi pretindi šiem šķēršļiem. Kā piemēram, prieks ir pretinde greizsirdībai, piepildījums ir pretinde rūgtumam, ticība ir pretinde bailēm, mīlestība ir pretinde naidam un pazemība ir pretinde ego.

Kultivē pazemību un humoru. Būšana nopietnam ir pārspīlēta. Spēja pasmieties par sevi ir ne tikai daudz jautrāk, bet arī noderīgāk. Tu nekad nebūsi perfekts, tāpēc nocel sevi no āķa un labi pavadi laiku. Smejies par sevi un esi brīvs.  Humors ir ļoti vērtīgs instruments garīgajā ceļā; tas nāk kopā ar pazemību un ir lieliska pretinde lepnumam.  Neaizmirsti par jautrību. Neuztver sevi un savu praksi pārāk nopietni. Smejies un pasaule smiesies ar tevi, smaidi un saule apspīdēs tevi.

IMG_2398 IMG_2399 IMG_2400

Šodienas pozas: Ustrasana, Raja Kapotasana, Supta Virasana

USTRASANA

IMG_2446

Sāc četrrāpus. Ceļi gurnu platumā, pēdas nostieptas.  Ieelpā rokas novieto uz gurniem un ievelc nabiņu.  Iesaistot muguras muskuļus pacel krūškurvi uz augšu, virzi tos prom no gurniem un radi telpu starp mugurkaula skriemeļiem. Sirds centru sūti uz augšu, virzienā uz zodu.  Izelpā iegurni virzi uz priekšu un atliecies atpakaļ. Uzliec plaukstas uz pēdām, lai plaukstu un pēdu pirksti skatītos vienā virzienā.  Plecus virzi uz priekšu, lai paceltu trapeces muskuļus un atbalstītu kaklu.  Paliec šeit 5 elpas.  Pēc tam sasprindzini vēderu,  rokas novieto atpakaļ uz gurniem un izej no pozas. Atpūties bērna pozā.  Atkārto šo pozu vēl pāris reizes, tad veic Čaturanga Dandāsanu. Ieelpā veic Urdhva Mukha Svanāsana, izelpā Adho Muha Svanāsana.

RAJA KAPOTĀSANA

Sāc apguļoties uz vēdera.  Ieelpā lēnām cel krūškurvi augšup. Rokas novieto uz grīdas zem pleciem. Necenties uzreiz izliekt muguru. Tā vietā domā par telpas radīšanu starp visām locītavām mugurkaulā.  Pacel plecus un sirds centru augšup, izelpā iesaisti muguras muskuļus.  Plecus virzi uz sirds centru, iztaisno rokas spēcīgi atspiežoties zemē.  Kad rokas ir taisnas lēnām virzi plecus aiz rokām. Atslābini gūžas muskuļus un saliec kājas. Nostiep pirkstgalus.  Necenties ar kājām aizsniegties līdz galvai, tā vietā tuvini galvu kājām. Galvu atgāz atpakaļ un skatienu vērs uz degungalu. Paliec pozā līdz 5 elpām. Pēc tam ieej Suņa pozā ar skatienu augšup un izelpā suņa poza ar skatienu lejup.

SUPTA VIRĀSANA

Sāc uz ceļiem.  Apsēdies uz papēžiem, turot ceļu un papēžus vienā līnijā. Ja ceļi jūtas ērti vari novietot pēdas gurnu ārpusē, iegurni virzot starp pēdām.  Ja iegurnis netiek līdz grīdai, apsēdies uz bloka vai kāda cita atbalsta.  Saliec rokas lūgšanu pozīcijā, piever acis.  Ja jums ir kāda ceļu trauma, kas neļauj pilnībā aizvērt ceļa locītavu, tad jums ir jāpaaugstina iegurnis,  palieciet zem tā bolsteri vai bloku. Izelpā ar muguru laidies lejā, izmantojot rokas, lai atbalstītu sevi. Tiklīdz pleci ir pie grīdas, ievelc nabiņu un krusta kaulu novieto uz grīdas. Ceļus turi maksimāli kopā, lai nodrošinātu iekšēju rotāciju gurnos. Rokas novieto uz augšstilbiem un skatienu vērs uz degunu vai piever acis. Paliec šeit 5 elpas.

IMG_2448 IMG_2449

Izelpā ar rokām atbalsti sevi un izej no pozas. Ieelpā pacelies, izelpā ielec Čaturanga Dandāsanā. Ieelpā ieej suņa pozā ar skatu augšup, izelpā suņa poza ar skatu lejup.

Kristine Somere
Kristine Somere
Portāla Slow Life dibinātāja. Sertificēta Tibetas Jogas un Yin Yogas skolotāja, kas aizraujas ar dažādiem jogas veidiem, Tibetas Budismu , veselīgu dzīvesveidu un uzturu. Latvijas Jogas Biedrības valdes locekle. Dzīvojusi un mācījusies Londonā, Indijā, Nepālā, ASV un citās pasaules valstīs.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

//]]>